Top 4 zakelijke fouten op social media

Top 4 zakelijke fouten op social media

1. Alleen adverteren

Adverteren? Dit doe je online op je website, blog, met Google Adwords of Facebook ads. Maar op je eigen social media-accounts? Het heeft misschien een punt, maar gebruik je Twitter- of Facebook-account niet puur als verkoopkanaal.

Op social media bereik je klanten en andere ondernemers. Je stuurt interessante berichten, retweet, bedankt, vraag, antwoord. Ja, natuurlijk mag u af en toe reclame maken voor uw eigen diensten of producten. Maar laat de verkoopboodschap zachtjes landen tussen andere inhoud waarin uw klanten geïnteresseerd zijn.

Bedenk in wat voor soort inhoud uw klanten mogelijk geïnteresseerd zijn. En post over die onderwerpen met links die niet direct gerelateerd zijn aan uw bedrijf. Op deze manier kunt u waarde creëren voor uw volgers en mogelijk zelfs volgers krijgen die niet per se klant of fan van uw bedrijf zijn. Als je je eigen dingen promoot, wordt het ook beter geaccepteerd en heb je een grotere kans op een reactie.

Als je ook naar andere mensen verwijst, is de kans groter dat je wordt gezien als een “go-to” voor interessante informatie. Mensen hoeven niet alles te volgen, ze volgen jou en dat weten ze.

2. Link nooit naar uw site

Het omgekeerde kan ook, je vermeldt je website nooit op social media. Social media is geen doel op zich, maar het helpt je bedrijfsdoelen te bereiken. Om deze doelen te bereiken, moeten uw bezoekers mogelijk uw website bezoeken. Om uw artikelen te lezen, abonneer u op uw nieuwsbrief, bel of e-mail u, koop.

3. Gebruik niet strategisch

Je hoeft mijn social media strategie niet op te schrijven, maar het is wel een goed idee om even te checken waar social media passen in je (online) marketing- of communicatieplan. Wat wil je bereiken? Wat is je doelgroep? Waar bevindt het zich? Hoe zouden zij uw informatie willen ontvangen?

Als sociale media in de mix passen, kunnen ze je helpen je doelen te bereiken. Waarom zit je op twitter? Uw naamsbekendheid vergroten? Wil je in contact komen met je doelgroep? Je blog promoten? Het is makkelijker om content te bedenken als je weet waarom je actief bent op social media.

4. Koppel al je sociale media-accounts aan elkaar

Ik weet dat een dag te kort is. Vooral kleine ondernemers zouden er een paar moeten doen. Zo kun je ook je social media bijhouden.

Omgekeerd zijn er apps waarmee je alles aan alles kunt koppelen. Zo kun je vanuit Tweetdeck en Hootsuite al je social media-accounts met één klik updaten. Of plan berichten in zodat ze automatisch op een bepaalde datum en tijd worden gepubliceerd. Met Twitterfeed en NetworkedBlogs verschijnen je blogposts automatisch op al je social media.v